onsdag, augusti 16, 2006

Småbarn som inskolas på förskola

Jag bor i ett korridorrum i studentstaden Lund. I och med att jag är student så är jag mindre värd och min bostadsvärd ( AFB ) är väl medveten om detta. Bostadsbristen är ganska stor i Lund. Det går ju att få tag på bostäder om man är tidigt ute ( ca: 1 minut efter midnatt när de släpper bostäderna på internet... ) men hyran, läget och en massa andra saker får lida.

Jag betalar 2464kr i 9 månader om året ( juni, juli och augusti är hyresfria ) för 19,5kvm. Om man räknar med de gemensamma utrymmena som en korridor, en balkong och ett skabbigt kök så står det i kontraktet att jag har ca: 25kvm. I min hyra så ingår el, vatten, möbler och värme. Även om jag har blivit tvungen att köpa en elfläkt för att inte frysa om vintern...

Jag bor på tredje våningen i ett 60-talshus och på understa våningen ligger där en pub/pizzeria och ett dagis. Pubben klagar jag inte på. 150 stycken ölsorter och ett bra utbud av whisky och pizzor gör att man helt enkelt inte kan klaga... Jag har bara hört att de har haft hög musik en endaste gång under de tre åren som jag har bott här.

Däremot så avskyr jag förskolan. I vanliga fall är här så kallt att jag måste ha alla fönster stängde och i vanliga fall är dom inte ute och leker förrän kl. 10 på morgonen. Nu är det ju sommar och de håller på att inskola alla småbarnen och är ute och leker mycket tidigare än vanligt. Så jag brukar vakna av att en ungdjävel skriker "maaaaaaaaaaaaaaaaaaaamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" och tror att mamman ska lämna ungen för resten av sitt liv ( vilket hon borde ). Mamman brukar dock komma tillbaks efter en timme eller så och då slutar ungen skrika.

Hur tror ni att detta påverkar mina studieresultat när jag borde ligga och va bakfull men väcks varje morgon av ungdjäveln? Jo, jag kan ju inte supa så ofta...

Jag blev därför extremt glad när jag läste i tidningen förra året att förskolans kassör hade förskingrat 500 000 kr från kassan och förskolan skulle gå i konkurs... Dock så tror jag att den jävla kommunen har gått in och fixat med saker... För förskolan är kvar.

Men jag ska inte klaga. Jag får inte klaga ens. Det har jag skrivit under i mitt kontrakt.