tisdag, augusti 15, 2006

Tvätta

Jag bor i ett korridorrum hos AFB. För ett tag sen bestämde sig AFB för att byta tvättreglerna.
Förr i tiden hade vi det systemet att det hängde uppe lappar som man kunde skriva i när man ville tvätta. Tvättstugan hade öppet mellan 0600 till 2300 och tvättpassen varade en timme. Sen stängde de av strömmen. Samtidigt hade de två maskiner som man inte kunde boka utan där gällde först till kvarn. Man kunde boka 6 maskiner vilket passade mig jättebra eftersom jag tvättade en gång var 1,5:e månad... Så jag kunde ibland fylla upp till 11 maskiner...

Nu är tiderna 0700 till 2030 och en och en halvtimmes pass... Värt att veta är att de ändrade reglerna under sommaren när här inte bor någon. Så nu om två veckor när skolan börjar igen och människorna kommer tillbaks så kommer det troligtvis att uppstå panik.

Bokningssystemet är inte ett dugg användarvänligt. Man måste logga in på hemsidan och sen leta upp länken på en väl gömd sida. Sen kommer man upp till en sida där man kan välja var man vill boka: "Va vav 26A" eller "Va vav 3E". Det betyder att man kan välja mellan två hus där tvättmaskinerna står i. Sen kan man välja grupp "1-4" eller grupp "5-8". Det betyder maskin 1-4 eller 5-8. Varför de har sorterat dem i fyrapack när man bara kan boka tre maskiner och det står tre maskiner i ett rum förstår jag inte. Sen står där för varje maskin, datum och tvättpass en liten symbol (Dock ingen förklaring vad symbolerna betyder). Jag har dock luskat ut att ett grönt plus betyder att den är ledig och att man kan boka den. En blå snigel betyder att man redan har bokat passet och kan avboka det. Ett rött minus betyder att det inte går att boka det. Till sist ett grått minus betyder att tiden har redan varit så om man inte kan bygga en tidsmaskin så kan man skita i det passet också.
Systemet är förresten inte översatt till något annat språk än svenska vad jag kan hitta...

Det hela resulterade i att jag kom ner till tvättstugan igår och hade bokat maskin 4 och 8. Dock så fungerade inte 5 och 6 så han som hade bokat dom maskinerna snodde min 8:a...

Det är ju en bra tanke att man ska kunna boka via internet och bara de som har bokat kan komma in med sin ID-tag. Men att dra ner på tvättpass och utöka passens längd är bara idioti eftersom det alltid var fullt i tvättstugan förr.
Dom borde även se till att fixa så att man inte kan boka trasiga maskiner!
Dock är det väl kul att man kan boka bastun där också. Synd bara att jag inte gillar att basta så mycket ensam...


Nä, detta är fanemaj för mycket text för ett sånt litet problem. Fast det är ju en bra ursäkt för att slippa gå ut och springa eller plugga som jag lovat mig själv. :)

1 Comments:

Blogger Tuffeuffe skrev...

Man kan ALDRIG skriva för mycket text om små problem, dessutom så är tvättstugeproblematiken väl det enda promblemområdet som engagerar svenskar i någon större utsträckning?

Jag tror att en majoritet av snenskarna skulle vilja ta hem all FN-trupp och istället stationera ut dem i sina tvättstugor, för att få slut på bråken och problemen...

08:39  

Skicka en kommentar

<< Home